Saturday, June 4, 2011

you might be scared, but don't.

Dulu kan masa saya still ‘jahil’ dengan agama, (tak lah dulu sangat pun sebenarnya, huhu) kira zaman rebel saya la, selalu rasa tak selesa dengan orang-orang agama ni. You know, dengan tudung labuhnya, dengan bila cakap je berhabuk keluar ayat Quran dan hadis Rasulullah. I was one of the person who find these kind of people are too perfect to be true.

:)

Lepas tu dah datang Mesir ni ada Smart Circle la, ada usrah lah, ada tarbiyyah, ada dakwah, ada program itu ini, I was wondering, perlu ke? *kening angkat sebelah dengan gaya paling kerek. I really don’t think I need to involve myself. Heh~

Sebenarnya bila dengar benda-benda yang baru bagi saya ni, saya takut. I was unarmed for these kind of things. Kakak-kakak yang baik hati, ketuk pintu rumah, bawak something bila ziarah… Pardon me but I don’t have an older sister.

And I’m clearly not being a good one either. *smirk.

Ingat lagi, bila ada kakak senior call je biar phone tu bunyi lama-lama lepas tu mati sendiri. Tiga kali call, tiga kali la tak berjawab. Kalau dah rimas sangat, I would just switched my phone off. Err, yes, until to that extend. Kalau ada program apa-apa, kamu cari muka saya? Hah, memang tak de lah~

For me, datang Mesir ni, cuma untuk belajar, endure the six years, grad, habis. I don’t actually need all these dakwah, tarbiyyah and whatnots. I used to think benda-benda macam ni merimaskan dan merumitkan basic Islam yang saya ada.

But oh well, I’m quite sure sesiapa yang ikut blog ni sejak awal tahun lepas tahu kat mana ‘turning point’ saya and how I ended up to be one of those ‘kakak tudung labuh’ and yang paling rancak cakap pasal tarbiyyah :) But of course, I’m not yet close to that phase of bila bukak mulut je semua ayat berhikmah keluar. Jauh lagi, jauh lagi, tapi inshaAllah akan diusahakan.

Ironically, SyukurLillah, Allah dah atur semuanya dengan rencana yang paling indah. :')

Jadinya nak kata, saya bahagia kalau dapat tahu ada rakan-rakan saya yang sedang berusaha untuk berubah ke arah kebaikan. Paling suka, :’) Mesti rasa macam sangat tersentuh sebab I used to know that particular someone punya masa silam dan bila dia bertukar jadi seseorang yang saya tak kenal, rasa amazed.

Allah Taala works mysteriously. Don’t you think so? I mean how on earth would you know a person you once knew would make a 360’ turn in his/her life?

Sebab tu jangan pandai-pandai nak judge orang, label dia bohsia, penghuni neraka (you don’t even have the right to say that in the first place, really) and so forth because you wouldn’t know what has been fated by Allah for him/her from way up above. Kita manusia ni terhijab dari semua tu.

Hati ni kan Allah yang pegang. We basically have nothing. We ARE nothing.

Jadinya jangan la buat lawak macam saya dulu yang pernah tulis: “I look at guys soullessly as you took my heart away”. Tak macam lawak ke? Ada hati nak claim hati ni saya punya, siap konon ada lelaki entah mana yang curi T_T Allah~

Sebenarnya nak kata, jangan takut dengan kebaikan. Jangan takut dengan benda baru yang kita tak tahu. Bagi peluang kat diri sendiri untuk kembali pada fitrah. Saya tahu susahnya macam mana, saya tahu payahnya nak adapt dengan pandangan orang pada kita, saya tahu lelahnya nak buang semua jahiliyah yang pernah ada, saya tahu pentingnya nak menangkan ego kita…

But seriously, we wouldn’t lose a thing if we give Islam and tarbiyyah a chance to enlighten our lives because in the end, to Him we will be returned, and He IS the best place to return to.

:)

Sedar tak, sekarang ni zaman kebangkitan Islam? Berapa ramai orang yang dah mula kembali pada fitrah mereka... Jujurnya Allah sedang menyediakan barisan khalifahNya yang terbaik untuk berada dalam golongan mereka yang akan bantu Allah untuk menangkan Islam. Islam akan menang, itu janji Allah. Dan yakin dengan janji tu.

Cuma kita... kita nak berada di pihak yang mana? Tepuk dada, tanya iman. Kamu lebih kenal diri sendiri kan?

P/s: Untuk kamu yang saya sayang, selamat berjuang, love! As I mentioned earlier, bila kita pilih jalan ni, ujiannya dalam skala yang lebih tinggi—Allah nak kita buktikan apa yang kita ucapkan. Jadinya buktikanlah. Biarlah awak merangkak, atau bertatih sekalipun, terus ke depan, dan jangan berhenti, binasrillah.

17 comments:

Kak Ada said...

alhamdulillah dik. jauh dalam hati akak pun akak naaak sangat berubah. tapi belum ade kekuatan lagi untuk betul2 berubah. tapi akak cuba jauhkan benda2 yang Allah larang.

take care! :)

Aisumi Chan Kawa'i said...

all the best utk kita semua :)

神のために said...

kak ada

would love to know your better, kak :) kalau tak keberatan, email lah nuha ye. ^__^

nuhamuneerah@gmail.com

hopefully Allah pinjamkan akak kekuatan. inshaAllah, inshaAllah, nuha doakan. :)

aisumi

moga kita buat yang terbaik sebagai hambaNya. :)

M. said...

Honestly, saya pun sangat sangat rasa begini.

:)

Anonymous said...

360 turns, hemmm. bukan 360 tu akan turns diri dia yang 'lama' balik ke kak?

hihi :D


just sharing :D

-gadis shomel- :P

alieya said...

best owh..betul2 agree yg ramai org dah brubah ke jln Allah..mcm Sham Kamikaze..knal? dah berjinak2 dgn ulama famous..n for me plak..well u noe KUIS x?being there..mmg dah kena dgn jiwa..tp nak change to akak2 tudung labuh..so not me..tp teringin..ur post inspired me babe!thnx a lot!

izas said...

Dear Nuha,

saya rasa diri saya macam awak. saya pernah rasa rimas bila kakak usrah terlalu baik dengan saya. sebab saya pun tak punya kakak. so, saya tak tahu macam mana untuk jadi seorang adik.

tapi, Nuha tentunya lebih baik daripada saya. i think i just turned 180 degrees from what i've been in the past. yang lagi 180 degrees macam sangat susah. kejap saya ke depan, kejap saya belakang balik.

bila baca blog Nuha, ikhlas saya cakap, saya rasa sangat rendah diri. rasa saya banyak yang kurang. hopefully, one day saya dapat jadi apa yang saya perlu jadi.

hehe. selama ni saya baca je tak pernah komen. salam ukhuwah. =)

神のために said...

una

:)

we are definitely not the ready-made product. tapi kan, semua akan rasa lagi manis macam ni kan?

we would be amazed dgn apa yang Allah dah takdirkan. :)

gadis shomel

akak mcm tau je tau awak ni sape~ :p suka tau buli akak camni. hik~

act bila awak sebut ni baru akak terfikir. tapi enn, macam tak 'dan' jek 180' ;) kan kan kan? what i meant by 360' was a total turn over.

definitely not being your usual self yeee. :)

神のために said...

alieya

I was inspired by Sham Kamikaze, Lah VE, Amer Ruffedge & so on sebenarnya, heeee itu yg terfikir nak tulis ni. but of course, ilham ni datangnya drpd Allah utk dikongsikan :)

em, KUIS? sorrryy nuha kena google. :( general knowledge is still lacking, apparently.

sebenarnya tak jatuh hukum wajib pun nak betudung labuh kalau nak berubah, but muslim women are known for its value for being covered up :) tp yg penting kita labuhkan tudung tutup dada & jaga ikhtilat, inshaAllah.

nuha dulu pun ambik masa sebulan before pakai tudung labuh sbb fikir... Allah, nanti tak boleh itu, tak boleh ini, takut tak boleh istiqamah bila balik msia & etc.

until my friend said: "yang pentingnya awak cuba pakai sekarang. bila Allah dah gerakkan hati, itu tandanya 'cahaya' Allah bagi. kalau awak tunda, Allah merajuk & tarik balik nanti. yang kat msia tu lain cerita"

:)

act nuha nak kongsi satu video ni dgn alieya tau but i don't know how, huhu.

may Allah bless, inshaAllah.

神のために said...

dear izas,

assalamualaikum.

izas janganla rasa rendah diri sebab, tak ada bukti utk izas kata nuha lebih baik dari izas tau. :) serius, banyak lagi kekurangan nuha ni sebenarnya yg Allah Taala tolong hijabkan dari pandangan manusia.

:')

for you to make that 180' turn was not that easy, kan? praise to Allah for lending you the strength to make that turn. :D

act, utk nuha kata nuha dah complete that 360'... would be a total bluff. nuha tau tu, & Allah lebih2 la tau. sebab kadang2, macam izas, ada masa nuha ke belakang. :)

iman kita sifatnya menaik dan menurun, kan? tapi org yg beriman takkan biarkan imannya lama-lama ada kat bawah. dia akan segera menaik, dan naiknya dia lepas jatuh tu, lebih tinggi dari yang sebelumnya.

:)

would love to know you better. a session of taaruf, perhaps? ;) for the sake of Allah, inshaAllah.

afifaa. said...

salam nuha.

saya baca blog ni lamaaaa dah. kisah dulu2 pn baca gak. errr, yang lepas biarlah lepas, kan?
bangga sebab nuha berubah ke arah yg lebih baik. teringin nak jadi macam nuha. teringin sangat ):

izas said...

saya emel nuha boleh? =)

Nurul Izz said...

Thank you so so much for posting this, Nuha. I,too, want badly to change myself for the better. Kadang2 gigih berusaha, tapi kadang2 ... haih. But I always pray that I'll be better than who I am now.

神のために said...

afifaa

waalaikumsalam wbt.

shukran sangat sudi baca blog ni sejak zaman merepek dulu :') kiranya awak kenal saya luar dalam la ni ;) hee~

let by gones, be by gones. tapi kadang2 perlu jugak kita toleh belakang utk rujukan masa depan kan? :)

kalau afifaa teringin, itu tandanya Allah dah gerakkan hati. tapi niat kena jaga ye :)

nuha jadi nuha yg hari ni, was not by myself. alhamdulillah, Allah hadiahkan circle of friends yang sama2 nak mencapai mardhatillah. :') & diorang ni yg banyak bg kekuatan pada nuha.

i wouldnt mind to be one of those for you, inshaAllah. kalau afifaa tak kisah dgn stranger mcm nuha.

wallahua'lam.

izas

bole sangat! ^_^ tafaddhaly ya u5ty~

nuha tunggu ye! :)

kak nurul

kak, kekuatan tu kita kena cari :) mmg berjerih jugak la sbb kita tak tahu apa yg ada kat depan, kan.

Allah did not promise that the journey will be easy but He did promised that He will beside us, on every step that we take.

inshaAllah, nuha doakan yg terbaik untuk akak ^_^

d0c-t0-be (insyaAllah) said...

NUHA............!!! :'(
post ini membuatkan wani betul2 sebak.

T____________________T

jazakillah dear.

speechless.ada benda nak tulis. tapi tak mampu nak luahkan.

..::Srikandi Asytari::.. said...

bukak blog ni,rasa macam baca penulisan sdri.

hnya org y prnh alami turning point je y btul2 fhm perasaan tuh.

:) alhamdulillah.. or2 y dipilih Allah

twinkle twinkle said...

seronoknya jd mcm akk :)