Saturday, March 19, 2011

success has its own price.

Assalamualaikum wbt.

It has been a while, yes? *senyum. Entah kenapa, hari ni terasa nak menulis- em tentang apa yang saya rasa.

Dalam lirik lagu yang entah mana (lupa, dan saya malas mencari), ada dinyanyikan- kejayaan itu ada harganya. Saya setuju dalam hati seribu kali. Dan nak tak nak, untuk impian yang saya simpan dalam hati ni, ada benda manis yang perlu saya cagarkan untuk dapatkan sesuatu yang lain. Kira macam pajak gadai la ni. Heh.

Jadinya, saya rasa saya kena korbankan masa yang selalu saya peruntukkan untuk menulis dan guna internet, supaya ada masa yang lebih untuk belajar. Nak tak nak, ini dah jadi ‘keperluan’ dan bukan lagi ‘kehendak’. :) Tiba-tiba rindu Kemahiran Hidup, haha.

InshaAllah, in the future, I don’t intend to waste my time on writings anymore. Err, read between the lines dan jangan salah faham ye. Bukan maksud saya dah tak nak menulis langsung-langsung, (minat pada penulisan takkan pernah padam, inshaAllah) tapi untuk masa ni, waktu ni, ketika ni, ada benda yang lebih penting yang perlukan masa saya.

Neuroanatomy needs me more than this blog do :)

Demi penulisan yang dah jadi sebahagian dari diri saya, saya takkan berhenti menulis (dengan izin Allah tentunya), tapi saya takkan menulis di blog ni just for the sake I want the blog to be updated- sampai entri merapu tak ada tujuan ke apa ke, unless I have something in my mind- ilham dari Allah Taala untuk dikongsikan contohnya.

:)

Maaflah kalau ada yang rasa saya ni ‘bajet’ atau ‘mengada’- I can’t stop whatever you want to think anyways- tapi jujurnya, saya sangat-sangat perlukan kata-kata semangat supaya saya boleh pertahankan prinsip ni. Some people might say- manage your time well and you should be okay. Orang lain okay je, belajar medik jugak tapi boleh je online, boleh je tulis blog.

One question, do you know me that much for you to say so? :) I know myself very well- not more than the knowledge Allah Taala has regarding me of course but that should do- and this is what I think the best for me. Walaupun, terkadang, apa yang kita fikir baik untuk diri sendiri tak semestinya yang terbaik untuk diri sendiri apatah lagi orang lain.

But please, I seek for your encouragement. I can’t do this alone. :’)

My dad said; Medic isn’t supposed to be easy. So I was thinking, I should stop taking it for granted and lightly just because my classes, schedules aren’t pack. I should act like it’s not easy, literally, by making myself busy studying. InshaAllah, I’m working hard on it.

Tahu tak, setiap orang, ‘driver’ dia berbeza. For some people, their parents ‘drive’ them to strive in studying. Some others, their so-called other halves are their ‘drivers’. For some, people’s expectation ‘drive’ them to work hard. And I just found my ‘driver’ this semester, praise to Allah. I feel different, and maybe, I am different- now.

Abah~ thank you so much for the trip to Newcastle and London- it really boosted my spirit up! ^_^ Amanah Raya Berhad~ thank you very much for the target you set for us- sincerely. At least Jayyid Jiddan for every semester ye? *air liur terasa berpasir* Oh well, it still helps! Alhamdulillah alhamdulillah.

My cousin; Kak Fashie, told me: Kita datang sini (Newcastle for her, Egypt for me) untuk belajar. Jadi belajar lah. Jangan main-main, tak payah nak social sangat. Belajar betul-betul, jangan ada repeat paper, balik Malaysia. Kita kat sini belajar je. *senyum. And I was immediately motivated. I mean like, those words came from my cousin yang tengah buat PhD- of course lah rasa motivated kan! :D

So there you go. Walaupun rasanya bersimpang-siur, rasanya kamu pun tahu apa yang saya nak sampaikan sebenarnya. InshaAllah, yang saya nak kejar untuk semester ni dan empat tahun akan datang, kejayaan- yang berkualiti- not just studying for the sake of examination and whatnots but for the knowledge itself.

P/s: If you want to be a Mumtaz, act like one! –quoted from yourstruly ;) -act like you want to be a Mumtaz that is- work hard, strive well, tawakal, inshaAllah. Tengah paksa diri untuk paksa diri. :) Ila liqa’, biiznillah.

Pp/s: If you have something to say to me- you think that I NEED to hear you out- feel free to send what you have in mind at nuhamuneerah@gmail.com :)

3 comments:

Nurul Izz said...

Good entry, this, Nuha.

'If you want to be mumtaz, act like one' Ouch tertusuk kat hati.

syauqah wardah said...

kak izz,

Alhamdulillah kalau akak rasa bermanfaat hihi ^_^ akak doakan nuha kuat ye?

:)

afifaa. said...

maat taufiq nuha!

Moga- moga nuha kuat :)