Tuesday, January 4, 2011

senarai kesyukuran 2010.

Bismillahirrahmanirrahim. Dengan izin Allah, senarai kesyukuran ini (tak mengikut turutan) saya tuliskan hanya dengan niat untuk mengenang sebahagian kebaikan dan nikmat yang telah Allah Taala pinjamkan (takkan pernah habis untuk saya tuliskan mungkin sampai habis nyawa) sepanjang tahun 2010 yang lalu.

Moga sepanjang menuliskan ini, dijauhkan saya daripada niat untuk riak, ujub atau takbur... Allah, moga moga.

1. Saya bersyukur Allah masih meminjamkan nyawa dan roh pada hambaNya yang seorang ini. Allah.

2. Saya bersyukur Allah menempatkan saya di Bumi Mesir ini untuk menuntut ilmu perubatan. Allahuakbar, terlalu banyak hikmah yang tersembunyi di sebalik ketentuanNya yang ini.

3. Saya bersyukur kakak Smart Circle (usrah) saya mengajak untuk pergi ke Smart Circle Mega di Markaz Banat Utubis Gadid tahun lepas. Allah, kalaulah tidak saya ke sana... mungkin saja saya bukan saya yang hari ini.

4. Saya bersyukur Allah Taala menggerakkan hati saya untuk memperbaik cara saya dalam menutup aurat walaupun dugaannya bukan calang-calang.

5. Saya bersyukur Allah Taala menghadiahkan saya beberapa sahabat (you guys know who you are) yang boleh mengingatkan saya kepadaNya, dan beri kekuatan untuk terus istiqamah. Pada beberapa orang ini, tak ada lain yang boleh saya hadiahkan, kecuali mendoakan untuk kalian. :)

6. Saya bersyukur Allah Taala menghadiahkan saya seorang abah yang sanggup defend saya dengan kata: "Pedulikan apa orang lain cakap. Abah yang besarkan kamu, abah yang jaga makan minum kamu, abah dah redhakan kamu. Abah ni abah kamu. Diorang tu siapa??" Allah, ini saya takkan lupa sampai bila-bila. *menahan sebak*

7. Saya bersyukur Allah Taala kurniakan saya seorang umi yang sangat memahami anak gadisnya yang seorang ni... Huk huk. :'( Seorang umi yang saya boleh kongsikan cerita tentang apa-apa pun macam tengah gossip dengan kawan. Umi......., orang nak balik winter break ni........... *betul betul tengah tahan air mata*

8. Saya bersyukur saya tak perlu dhur thani (repeat paper) untuk tahun pertama pengajian. Allahuakbar, besar sangat nikmat yang satu ini. Tanpa rahmat Allah, usaha saya takkan pernah mencukupi tentunya. Moga untuk tahun tahun yang seterusnya, sehingga tamat pengajian pun, saya tak perlu dhur thani, apatah lagi untuk repeat year (nauzzubillah minzalik).

9. Saya bersyukur saya ada Kak Nur, Kak Ana dan Kak Mus yang jaga saya macam budak kecik yang mengada-ngada eh, manja lah (^____^) kalau saya berjalan ke Cairo.

10. Saya bersyukur saya dah boleh mengawal kemarahan... Allah Allah Allah. Tak terkata untuk nikmat yang ini. :)

11. Saya bersyukur saya akhirnya berpeluang untuk pulang runtuhkan rindu saya pada abah, umi, adik-adik, keluarga, 9 ekor kucing saya yang comel semuanyaaaaaa (kakak rindu korang okay? T__T) dan tentunya, Malaysia. Walaupun hanya untuk tiga bulan tapi nikmat tiga bulan tu Allah hai... semua perkataan dalam kamus pun takkan pernah boleh tolong saya huraikan.

12. Saya bersyukur Allah Taala kurniakan nikmat kesedaran tentang hakikat Islam yang sebenarnya. ♥

13. Saya bersyukur, dengan nikmat kesedaran itu lah, Ramadhan 1431 Hijrah yang lalu, terasa lebih dan sangat bermakna. Allah, moga kita semua diberi kesempatan untuk bertemu dengan bulan yang mulia ni lagi. Aih, saya rindu!

14. Saya bersyukur walaupun entah berapa banyak kali saya tersadung dan ambil masa yang lama untuk hilangkan kotor di baju, saya masih Allah kurniakan kekuatan untuk melangkah balik... biarpun bertatih, biarpun entah berapa gelen air mata saya jatuh.

15. Saya bersyukur akhirnya Allah beri kesempatan untuk saya berjumpa dengan seorang sahabat ni (you know who you are) sebab selama ni kenal dalam internet je. Alhamdulillah alhamdulillah, untuk semua kebaikan yang Allah Taala hadiahkan untuk kita semua kan awak...? :) Truth to be told, I am so happy for you (you know for what reason). InshaAllah kalau Allah izin nak jumpa lagi ye.

16. Saya bersyukur saya ditakdirkan untuk kemalangan di roundabout kerana kejadian tu mengajar saya untuk tak menggila tekan pedal minyak dan lebih berhati-hati bila memandu. Alhamdulillah, saya dan adik masa tu tak ada apa apa :')

17. Saya bersyukur saya dah tak kekok pegang batang mop dan memasak masakan yang oh-bolehlah-tahan-macam-kurma-kari-masak-lemak-cili-api-spaghetti-carbonara-nasi-minyak. :) InshaAllah akan dipertingkatkan pada masa yang bakal datang ni.

18. Saya bersyukur petang sebelum flight balik ke Mesir, seorang kakak yang pernah dulu saya cukup segan nak menegur dan bila dah kurang segan jadi rapat yang saya cuma kenal di internet (lagi sekali), sudi datang singgah ke rumah untuk berjumpa kali pertama. Heeeeee. Sayang kakak!

19. Saya bersyukur bila kembali ke Mesir untuk tahun kedua pengajian ni, saya makin kenal ramai kakak kakak senior yang saya boleh rapat dan anggap macam kakak sendiri :') Seriuuuuuuus, untuk Kak M, Kak F, Kak H, Kak K, Kak A squared, Kak A, Kak Z..., Allah, sungguh Nuha sangat sayangkan kakak semua! Terima kasih banyak, kak. Allah je yang dapat balas jasa baik kakak untuk semua yang kakak dah buat untuk Nuha. Allah.

20. Saya bersyukur sangat yang _________________________________________. Untuk kamu yang tahu kisah malam 31 Disember tempoh hari, ye, saya bersyukur ini berlaku. Kejadian ni walaupun buat saya sampai jatuh demam esok harinya kerana terkejut, saya percaya ada banyak hikmah yang Allah nak tunjukkan. InshaAllah inshaAllah. Dan kamu yang menyampaikan hasrat, terima kasih. Terima kasih sangat. :) Saya cukup hargai.

Macam yang saya katakan, ini cuma sebahagian. :) Kalau nak disenaraikan semua, Allah, memang takkan pernah habis kan? Nikmat yang Allah bagikan tak ada penghujungnya untuk kita hambaNya ni. Yang paling saya syukurkan, tentulah nikmat menyedari semua nikmat yang Allah Taala pinjamkan ini.

Wallahua'lam.