Wednesday, December 1, 2010

ini untuk zuriat saya (juga kamu).

Assalamualaikum.

Dengan lafaz Basmalah, entah kenapa hari ni terasa ingin tuliskan pengisian yang saya dapat ketika berliqa' mentor Jumaat lepas dengan Naqibah sementara saya; Kak Ma supaya boleh jadi bahan bacaan untuk zuriat saya nanti. :)

Bakal-bakal zuriat mama (sebenarnya masih tak decide nak bahasakan diri bagaimana, he he),

ini tulisan pertama yang mama tuliskan, atas nama kalian. Makanya mama nak kisahkan tentang hadis pertama dari hadis 40, susunan Imam Nawawi dalam kitab karangannya yang diberi nama Matan Arba'in. Baca molek molek ya sayang.

عن أمِيْرِ المُؤْمِنِيْنَ أبِيْ حَفْصٍ عُمَرَ بْنِ الخَطَّاب رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ ا للهِ
صلى الله عليه وسلم یَقُولُ: (( إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى فَمَنْ آَانَ تْ
هِجْرَتُهُ إِلىَ اللهِ وَرَسُولِهِ فَهِجْرَتُهُ إلى اللهِ ورَسُولِهِ وَمَنْ آَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا یُصِيْبُهَا أَوِ امْرَأَ ةٍ
یَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ))

yang mana maksudnya; Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan.

Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.

Rezeki terindah yang dikasi Tuhan (baca; anak-anak) untuk mama, niatkanlah segala apa pun yang kamu lakukan lillahi taala.

Kalau nanti datangnya waktu 'kuatnya keinginan dan usaha kamu untuk mencapai kejayaan' semata-mata kerana mahukan pujian atau hadiah dari mama dan papa, ketahuilah anakku sayang kalau semua usaha kamu tu akan jadi sia-sia.

I'll surely acknowledge and congratulate you for your success, my precious. Tapi redha Allah juga penting, kan? Maka niatkan lillahi taala :)

Kenapa tulisan mama yang pertama untuk kalian, mama tuliskan tentang niat?

Sebab bila kita berniat, kita berniat dari hati, kan? Dan hati tu satu 'centre' untuk semua tindakan kita. Kalau qalbun baik, maka baiklah seluruhnya. Kalau tidak, maka sebaliknya. Hati bukan liver ya sayang. Bukan juga jantung.

Hati yang ini, yang mama maksudkan ini, tak diketahui mana letaknya dalam diri kita.

Janganlah dikisahkan untuk dihias penampilan (pakai labuh-labuh supaya orang memuji), sedangkan hati dibiar terkontang kanting sendiri. Allah Taala tak melihat pada luaran kita, tapi pada hati.

Tempat yang Allah selalu pandang ini, mama harapkan zuriat mama dapat hiaskannya dengan seindah-indah perhiasan.


:)

Berzikirlah, bertasbihlah, bertahlillah, bertakbirlah, bertahmidlah, anak-anakku. Sesungguhnya mama akan sentiasa meredhakan kamu. Anak-anak mama, maaf ya, mama cuma sempat menulis sampai di sini. Nanti mama kongsikan lagi. Mama sayangkan kamu semua. ♥ ^_^

Nota kecil: Saya sayang adik-adik usrah saya. SyukurLillah, mereka dapat menerima. Err, maaf. Dah lama tak menulis. Saya tak mahu beralasan tapi sememangnya sedang sibuk dengan kuliah. Lagi-lagi sekarang dah masuk case 8, T___T

Alhamdulillah thesis sudah hampir siap, kalau tidak, lagilah tak bersentuh langsung blog ni. Moga Allah permudahkan urusan kita semua ye.

5 comments:

nottingham said...

insyaallah semuga Allah permudahkan semua urusan nuha tu!

Sepi tanpa mimpi said...

nice entry. Alhamdulillah, terima sedikit ilmu dari entri anda. (^_^)

nhmnrh said...

nottingham

thankyou sangat auntieeeee! :D

sepi tanpa mimpi

alhamdulillah. :) moga dapat manfaat. sekadar berkongsi.

munira said...

minta izin untuk sy link-kan post ni di blog ya?
:)

nhmnrh said...

boleh sangattt :D