Wednesday, November 17, 2010

Iskandariah.

Alhamdulillah, selamat be-rehlah di tanah Iskandariah untuk satu malam. Buat sahabat yang malar hijau di jiwa dan mata (hah, mesti awak kembang semacam di rumah tu kan?), terima kasih banyak sudi menerima kehadiran kami yang berempat ni.

Jazakallahu khairan jaza'. Hanya Allah yang dapat balas budi baik awak dan teman serumah sekaliannya. Sila terima kasih sayang kawan awak yang melimpah ruah ni, haha.

Kalau nak dikisahkan, perjalanan ke Alexandria yang tanpa bertemankan musyrif dari Mansoura ni memang ada berunsurkan thriller. Memang meningkatkan kandungan adrenalin dalam darah tanpa sengaja!

Dan, kandungan jaulahnya begini.
  • Korbankan tidur malam demi perjalanan seawal selesai Subuh.

  • Kenderaan yang terus hilang dari pandangan tanpa jejak didalangi kabus tebal.

  • Gadis yang ketinggalan keretapi; yang entah sejak bila meninggalkan landasan awal daripada biasa.

  • Menemukan alternatif lain untuk ke Alexandria; Peugeot, dan lelap sepanjang perjalanan tanpa menghayati pemandangan.

  • Ditipu hidup-hidup dengan pemandu teksi (berulang kali) bila sendirian, bertemankan musyrif jadi selamat.

  • Melawat King Farouq dengan tremco bertemankan dua lelaki; Ujai dan Mirwan. Terima kasih banyak untuk jasa kalian menangkap gambar kami dan juga membayar segala macam tambang tremco, teksi, tiket ke sana ke mari. Allah, jadi segan.

  • Makan tengah hari berenam, dan pulang ke rumah sahabat kesayangan untuk bersolat jama' zuhur dan asar sebelum keluar untuk ke perpustakaan Iskandariah yang terkenal dan tertua. *Jaw-dropping berlaku.

  • Akhirnya menghabiskan masa dari Maghrib membawa ke hampir tengah malam di Carrefour, menyusuri deretan kedai mewah yang melenguhkan kaki, tapi menyeronokkan hati.

  • Esok harinya, berjalan berdua menaiki tram bersama sahabat kesayangan, mereka yang lain berjalan lagi ke sana ke mari mencari barangan.

  • Tak pernah jumpa penjual tudung yang lebih 'majnun' dari budak di kedai tu, dan tak pernah ketemu pemandu teksi yang lebih biadap dari lelaki tu. Huh.

Lain waktu mungkin bakal diceritakan segala, sekarang masih sedang dalam mood berhari raya! ;D Kollu sana7 wentum b5eir, inshAllah.

4 comments:

-hazen said...

peh iskandariahhh

nhmnrh said...

kamu yang menetap di jordan dah lebih dulu ke iskandariah, oke. T__T

huh.

:p

syarifah radiah ibrahim said...

salam eid mubarak, nuha!
:)

aishah_conteng_je said...

bila nuha nak bawak akak jalannnnnn


selamat hari raya sayanga