Saturday, August 7, 2010

Kenapa awak nak jadi doktor?

As far as I know now, aku perlu dan kena ubahkan niat. Kenapa awak nak jadi doktor? "Because I can't see myself in other profession besides being a doctor." (?) That was such a rubbish answer from me, I must say.

Relevan itu mungkin. Tapi tak selari dengan impian aku untuk menjadi 'A Future Muslimah Doctor'. Nothing close of being parallel to that matter.

Aku kononnya mahu jadi doktor semata-mata untuk membagi bantuan kepada mereka yang lainnya. Kononnya juga itu terlahir atas sifat belas kasihan aku yang terlebih-lebih.

Sampai bila...? Sampai bila aku hendak hidup memegang kerjaya sebagai seorang doktor, semata-mata untuk dan atas alasan yang itu? Sampai bila...?

Jujurnya aku perlu ubahkan mentaliti diri sendiri.

Doktor bukan macam akauntan yang berdepan dengan wang selalu. Bukan macam pelukis yang berdepan dengan kanvas, bukan juga macam kontraktor yang berdepan dengan bangunan tinggi-tinggi mencakar langit.

Doktor berdepan dengan mereka yang namanya manusia. Orang-orang yang kurang sihat dari segi jasadnya dan tak mustahil untuk aku katakan, juga dari rohaninya.

Dan untuk tiket yang itu, aku rasa aku boleh dan perlu lakukan sesuatu.

Mungkin di setiap rawatan yang dibagikan, aku boleh sisipkan kalimah-kalimah Tuhan pada jiwa mereka. Penuh sabar, tentunya. Yes, being a doctor can take a life out of you. Tapi kerjaya yang ni satu fardhu kifayah, kan? *senyum.

Seharusnya semua yang berlaku; mendengar keluhan sakit pening pesakit, melayan karenah waris, berdepan dengan perasaan kalau malaikat Izrail itu baru meninggalkan ruangan pesakit yang baru menghembuskan nafasnya, semua semua itu, meninggalkan kesan pada diri dan menghampirkan kita pada yang namanya Maha Esa.

*senyum lagi.

Aku rasa sudah sampai saatnya aku tekadkan ke dalam hati untuk memegang gelaran doktor bukan setakat untuk merawat jasad yang kesakitan tapi untuk membagi Pendidikan Jiwa kepada masyarakat.

Juga untuk menjadi agen yang menyebarkan risalah Islam dan menyuntik mesej-mesej keimanan ke dalam jiwa-jiwa yang tenat, jiwa milik bakal pesakit aku, insyaAllah.

*senyum lebar.

Dan kali ini, kalau ada yang bertanya "Kenapa awak nak jadi doktor?" pada aku, jawapannya: "Saya nak tunjukkan kalau Islam juga boleh dipraktikkan ke dalam dunia perubatan."

A Muslimah Doctor in the making.
(Ameen, insyaAllah)

4 comments:

Nursyahirah said...

bagus2:)
nak jadik computer engineer, nak lingkupkan intel.
hehe :)
selamat tinggal israel.
*besa cita2*

-hazen said...

kita adalah muslim yang kebetulannya dokor. bukan doktor yang kebetulannya muslim.

-bakal. iAllah.

mia said...

nuha....
if nuha read novel 'denyut kasih medik'...u will feel that being a doctor not only just help people from physical illness but "heart' illness also...just sharing...:)

nhmnrh said...

syahirah

waaaa, bagusnya!! ameen ameen insyaAllah! =D

hazen

:)

that's a good one indeed. true. couldn't say more to against it. pokok pakalnya, kita tetap muslim.

biar berbeza latar belakang dan pangkat. sama saja di sisi Tuhan, kan?

mia

thankyou fr sharing but i have read denyut kasih medik. :) dari situ sebenarnya timbul ilham untuk nukilkan tulisan yang ini.