Sunday, August 15, 2010

the journey of hearts.

Alhamdulillah, semalam aku mengisi pagi Sabtu dengan program Penghayatan Ramadhan di masjid Shah Alam yang dianjurkan khas untuk muslimah. Err, wanita muslimah sebenarnya sebab tazkirah banyak sentuh tentang hubungan suami isteri.

Tentang resepi kebahagiaan rumah tangga. Tentang akhlak Rasulullah menjadi suami. Tersengih-sengih aku buat muka innocent dalam lautan isteri orang kesemuanya. Malu saya...! :">

*sekejap, segan masih bersisa.

Pagi tu, sikit lagi aku tak nak keluar rumah sebab nervous punya pasal. Bayangkan 7.30pagi, drive seorang diri ke masjid, hati macam kena palu. Syukur lillah, aku dibagi kekuatan oleh Dia untuk terus menekan pedal minyak.

Dan sekarang sikitpun tak ada rasa menyesal meninggalkan katil yang empuk dan bantal yang berkapas gebu di pagi Sabtu. *tergelak kecil.

Tazkirah oleh Ustaz Irfan memang banyak tinggalkan kesan. Err, resepi bagi bahagia rumah tangga paling saya treasure sekali. Untuk rujukan masa depan, insyaAllah. *sengih lebar lebar. Dan beliau banyak kaitkan dengan sirah Rasulullah selain diri sendiri.

Kalau ustaz Irfan bercerita pasal peribadi Rasulullah, mesti berakhir dengan dialog ini. "Tengok puan puan, Rasulullah punya akhlak cantik sangat. Suami puan puan, ada tak...?" dan beliau sengaja meleret-leretkan pertanyaan.

Aku yang masih berstatus bujang ni nak terkekeh ketawa pun ada. Aduhai.

Sesi bersolat sunat Dhuha, Tasbih dan Hajat secara berjemaah paling terkesan. Untuk solat Tasbih, memang aku speechless habis. Bayangkan 75 kali tasbih dibaca untuk satu rakaat. Setiap satu pergerakan rukuk, iktidal, sujud, semuanya diiringi dengan 10 kali tasbih. Didarab dengan 4 rakaat, nahh. 300 kali tasbih.

Serius, kalau tak kerana mengikuti program ni, aku tak rasa aku akan ada kekuatan untuk berdiri, be-rukuk selama tu, sambil membacakan tasbih. Alhamdulillah, bersyukur sangat.

Oyya, seorang nenek di tepi aku hampir tumbang ke belakang. Sebenarnya yang menulis ni pun tak terkecuali. T__T

Akan sampai satu saat, orang yang fakir lebih banyak daripada orang yang berilmu, yang memberi akan lebih banyak daripada yang meminta, hudud dipentingkan daripada bacaan, solat dipanjangkan dan khutbah dipendekkan.

Akan sampai satu saat pula, yang berilmu melebihi yang fakir, yang meminta lebih banyak daripada yang memberi, bacaan dipentingkan daripada hudud, solat dipendekkan dan khutbah dipanjangkan.
-tazkirah Ustaz Irfan.


Dan kumpulan yang kedua dinyatakan ini umat Muhammad akhir zaman. Kita. Hmm, aku selalu dengar orang kata: "Dunia akhir zaman... macam tu lah". Kenapa aku rasa macam dah jadi ayat cliche pulak tiba-tiba?

Rata-rata orang sedar, kita ni di akhir zaman, tapi, keperibadian yang melambangkan kita sedar kita umat akhir zaman tu, tak melampau rasanya kalau dikatakan hampir tak ada.

Kamu macam mana?

2 comments:

niena sapphire said...

first thing, assalamualaikum :D
suka sgt2 bce blog kak nuha :)
byk yg niena bleh dpt ilmu.
rajin kak nuha ke masjid pagi2. hri sabtu plak tu. hehe.
klau niena ade lesen kete, mmg nk join. tpi tkde. so sekadar mmbce Quran slps sahur & slps solat subuh shj. hehe.. kemudian tido balik :D

keep on writing such a wonderful experience you have. I'd love to hear more :)

Att Ashburn said...

peribadi Rasulullah memang paling baik. kalau tak, takkan Baginda jadi orang yg paling berpengaruh dlm dunia ni. kan.