Wednesday, August 25, 2010

dua yang berbeza antara satu.

A sincere person is the one who hides his good deeds just like he hides his evil deeds. -Ya'qub al Ma'fuf.

Rupanya nak praktikkan sesuatu tu, payah ya?

Tak perlu difahami, cumanya kata-kata ini punya kaitan dengan insan yang sedang kamu baca tulisannya ini.

:)

Kalau nak dijadikan cerita.

Satu.

Satu malam, si A yang jarang-jarang ke masjid, berpeluang untuk pergi dengan lebih awal. Penghujung malam itu, terdetik di hatinya; "Wah, hebatnya aku hari ni. Pergi masjid awal, dapat saf depan pulak tu. Dah lah solat tepat pada waktunya, siap buat sunat rawatib lagi, tak macam selalu."

Dengan senyuman paling lebar, dengan hati paling berbunga. Kerana malam itu, dia telah lakukan sesuatu yang luar dari biasa. Dia bangga. Malamnya terasa indah, dan malam itu, siangnya cepat sampai.

Dua.

Malam yang sama, si B yang selama ni menjadi pengunjung tetap masjid tanpa kira waktu, dia terlewat ke masjid kerana hal yang tak dapat dielakkan. Penghujung malam itu, terdetik di hatinya; "Ya Allah, teruknya hambaMu ini Tuhan. Dahlah terlambat ke masjid, dapat saf nombor dua pulak tu."

Dengan penyesalan setinggi gunung, dengan hati paling resah. Kerana malam itu, dia jatuh lari dari kebiasaannya. Dia kesal. Malamnya dipenuhi kata-kata taubat, dan malam itu, terasa panjang sekali.

*Pesan: Bukan cerita siapa siapa.
.
.

Kadang-kadang, ukuran 'baik' bagi seseorang, boleh jadi ukuran 'hancur' untuk seseorang yang lain.

Kan?

3 comments:

tepianmuara said...

oh!

sungguh.

Shukri Mohd Ali said...

susah nak ikhlas...ada saja bisikan datang dari mana-mana penjuru.

nhmnrh said...

tepianmuara

sangat.

shukri

Allah Taala berfirman;

Apakah manusia mengira, mereka dibiarkan menyatakan "kami beriman", sedangkan mereka itu belum diuji?

:)

insyaAllah boleh ditepis. tapi jalannya tak senang, bukan mudah. hmm, peringatan utk diri sendiri yg selalu terlupa.