Thursday, July 15, 2010

Aku mohon dengan sangat, ya Allah.

Aku rindukan hiburan berbentuk Islamik. Itu yang semalam tergerak menulis 'Kiamat Sudah Dekat' pada kotak search YouTube, dan aku ketemu apa yang aku cari. Alhamdulillah. :') Serius filem Indonesia yang ini membagi kesan lebih sikit.

Sama macam Ayat Ayat Cinta. *senyum.

Bukan kisah Fandy tergila cintakan Sarah yang aku cari. Zaman nak 'teruja' dengan scene filem macam ni mungkin dah sikit berlalu untuk aku. It doesn't trigger me like it used to.

Don't get me wrong. I still do have a thing for sappy-love-stories. Fiction english novels masih menjadi peneman tidur malam. Belum cukup kuat nak tinggalkan semuanya. That's my flaw.

Anyways.

Tulisan aku kali ni bukan nak menceritakan sipnosis filem tu, bukan. Kamu boleh tengok dekat YouTube sana, cuma kena tunggu dia fully loaded je. Kalau malas, memang aku tak terkata apa untuk menolong, lah.

Aku sebenarnya mencari turning point Fandy yang seorang rockers, tapi kerna cintakan Sarah, dia mula belajar solat, dia merangkak sebut alif ba ta dan belajar apa erti 'ikhlas'. Paling tersentuh bila Fandy sedar banyak benda dia kena ubah dalam diri dia untuk dapatkan izin ayah Sarah, dia sebutkan dialog ni.

"Sarahhh, sarah (sambil raup muka dengan tapak tangan). Ternyata kamu itu benar benar istimewa yach." --> I can't stop smiling.

Dalam cuba membagi mesej islamik, masih ada diselitkan lawak-lawak bijak. Macam waktu Fandy menggoreng mak Saprol tentang ba'da Asar. *gelak sakan. Lepas tu bila ayah Sarah si Pak Aji ingatkan kalau 'swear' tu maksudnya dua minggu sebab Fandy kalau cakap 'swear' je dia angkat simbol 'peace'.

Lagi satu aku suka bila Fandy sedarkan keluarga dia tentang kepentingan solat dengan tazkirah dia pasal kiamat dah dekat dan seksa neraka. Mesej tu sampai pada aku, alhamdulillah.

Yang ini waktu Fandy merintih pada Allah sambil mendongak ke langit bila dia dapat tahu ayah Sarah nak menjodohkan Sarah ni dengan anak kenalan beliau yang belajar di Mesir; Farid. Fandy rintihkan ini.

Allah, aku tidak meragukan kekuasaanMu. Ombak di lautanMu yang tenang ini bisa seketika Kau buat menjadi gelombang besar dan menenggelamkan segala apa pun yang mengapung di atasnya.

Aku tidak meragukanMu. Bahkan bila Kau berkehendak, Kau juga bisa buat matahari terbit dari Barat dan tenggelam di Timur. Tidak ada yang sulit buatMu ya Allah. Jadi aku mohon untuk Kau hidayahi aku lagi, Allah.

Please, Allah. Please. Aku memang baru belajar agama, tapi aku juga hambaMu, kan? Aku juga berhak memohon pertolonganMu. Jadi please, ya Allah.

Aku mohon dengan sangat. Aku mohon dengan sangat. Mohon dengan sangat...

:')

Aku perlukan pertolongan. Balik Tanah Melayu ni cukup banyak dugaan dan godaan. Aku takut aku tak kuat nak berperang dengan nafsu sendiri. Kena berusaha terus menerus ingatkan diri sendiri untuk teruskan jalan ni, insyaAllah.

Ya, kiamat tu makin dekat. Takkan makin jauh, kan?

2 comments:

Nursyahirah said...

:)

Noi❤AnL said...

Salam Nuha :)
Lama tak conteng2 sini, salu jadi silent reader je ;) ehehee..

Nice movie kan.. :):) Suka sangat, berapa kali tengok pun takpe.. sbb msg dalamnya tu sangat mendalam (bukan sekadar filem komedi)

Akak copy & paste kata-kata Fandy tu kat FB ek..ehehee.. :P:P

Minta izin.......