Monday, May 3, 2010

Let the truth sting.

It's been a while since I've write anything here. It feels quite good. Aku tak nak macam terlalu 'attach' dengan blog ni sebab aku nak lebih fokus untuk final sem 2 ni. :) And I think I can perfectly survive without blogging too much, kot.

Sebenarnya tergerak nak tulis kat sini sebab nak kongsi macam mana aku lupakan sesuatu yang berlaku dalam hidup aku. Yang pahit, tentunya. Yang manis kita simpan, pendam dalam-dalam. :)

Bila kita ada masalah, orang selalu cakap. "Menangis puas puas, lepas tu lupakan." Kalau kita rasional, mungkin boleh kata "Thank you, I'll try, *dengan senyuman lesu*". Tapi kalau hati tengah sedih, jiwa tengah kacau, tak mustahil untuk kita jerit "Cakap senang lah!".

Hmph.

Tau tak nak cakap tu bukan selalunya senang? Well, most of the time it is, but not all the time. Kadang-kadang, kita kena ambil masa untuk pilih kata-kata yang sesuai dengan keadaan. Kalau tak, takkan lah ada orang kata "I'm speechless".

When you're badly hurt, you'll just wanted the pain to go away. Jauh dari diri, jangan datang lagi. But babe, running away doesn't help your heart to mend. Trust me, I know.

Perkara pertama yang aku buat bila rasa sangat tak tertolong (helpless), aku akan menangis. Menangis bukan tanda kau lemah. It's a good remedy to lessen your burden. Orang akan cakap kau 'break', orang akan kata kau 'crack'. Tapi apa ada hal lah.

Kau yang tanggung semua rasa sakit tu. Lantak orang nak kata apa. Yang penting kau rasa lega. :)

Tapi sampai satu tahap, mungkin kau akan rasa menangis tu bukan lagi satu pilihan. Maksud aku, ada ke orang yang sanggup menangis setiap kali hati dia sakit? Okay, mungkin ada yang sanggup. Soalnya sekarang, larat ke?

Yang kedua, habis je menangis, cepat-cepat kesat air mata, bangun, dengan mata merah-merah, pergi ambil wudhu', pakai telekung, bentang sejadah. Solat sunat, dan berdoa dalam keadaan sujud. Macam tengah buat solat hajat. Mengadu pada Allah, Dia Maha Mendengar semua rintihan hamba-Nya.

Mengadu lah macam kau tengah mengadu masalah kau pada kekasih hati. Merayu lah minta Allah tenangkan hati kau, minta Allah bagi kekuatan untuk hadapi dugaan yang kau tengah hadapi. Menangis lagi.

Allah itu Maha Pemurah, kau tahu. Maha Penyayang, Maha Mengasihani. Dia takkan biarkan kau seorang diri pasrah dengan hidup ni. Jadikan Allah sebagai tempat bergantung, nescaya kau takkan susah hati lagi.

Tak percaya? Pergi try sana. Aku dah tenang sekarang.
Allah says: '....I am closer to you than your jugular vein.' (Surah Qaf 50; Verse 16)

Memang ajaib. Aku tak pernah sangka aku boleh belajar lupakan seseorang dengan macam ni punya cepat. Hampir dua hari hati terasa lukanya, petang hari kedua aku dah normal macam biasa. Aku dah boleh terima kenyataan.

Sekarang, aku serahkan semua hidup aku pada Allah Taala. Biar Dia tentukan. Aku percaya pada jodoh. :)

Yang ketiga, aku cuba cara Anymm lupakan masalah dia. Aku pergi kotak belakang pintu bilik, tarik satu buku nota kosong, labelkan di muka depan; Ini Suara Saya. --Buku tentang perasaan. Apa saja jenis perasaan yang terlintas, aku cepat-cepat ambil pen, menulis tanpa henti.

Curah segala perasaan yang ada, tuliskan semuanya.

Rasa tak tertolong, rasa sakit, rasa pedih, rasa tak berguna, rasa tak nak hidup, semua ada. Aku menulis dalam bentuk sajak/puisi dengan banyak sampai sekarang, dah tak ada rasa yang teruk untuk aku curah lagi pada buku tu. Sebab semuanya dah keluar.

Sekarang aku dah tak rasa apa. Serius, kau akan rasa lega. Yang penting kena bawak buku tu pergi mana-mana. Sort of like a diary, except your wrote only about the pain you felt.

Dah lama tak buat macam tu. Tulis dalam buku, buat sajak, buat puisi tentang apa yang aku rasa. It really does help. Sekurang-kurangnya, pada masa depan, bila kau baca balik tulisan kau, kau akan tau kau pernah rasa perasaan yang teruk macam tu.

And maybe, just maybe, you'll be laughing at yourself for being so unclever to trust a person. Most likely 'lelaki-yang-tak-beriman' type of guy. HAHAH.

Have you ever reminisced on something in the past, thinking of every possible way you could have changed it, made it last, made it work? You spend your days waking up, thinking about it, going through your day thinking about it, and going to bed thinking about it - hoping and praying it will come back - nothing lasts forever.

We go through our lives thinking about yesterday and not today. You're in denial, heartache and regretting. We're young, we're reckless and we're alive. We make mistakes, we lose people we love, and that's just the way life works.

Letting go isn't being weak or giving up... Letting go is growing up. --quoted.

Forgive and forget. That's what they say. Without forgiveness, old wounds will never settle, it will never heals. We just have to pray that if we are lucky enough, we will be able to forget them. :)

P/s: Okay pengaruh Grey's Anatomy yang sangat addictive sampai tak boleh berhenti mentengok series dia. Huh huh.

2 comments:

Nurulhana2000 said...

Time will heal dear. Just say thank you to the wonderful moments you have once shared. Falling in and out of love is a part and parcel of life. You will be a wiser person after having to go through all the challenges you encountered so far.. One thing for sure, our love to you is without boundary. Take care sayang.

Att Ashburn said...

salam..
seriously suka sangat2 kat post ni..
betul sangat dah tu, especially part yang Allah tu sangat dekat dengan hamba-Nya..

bolehlah buat diari nak tulis segala jenis kesakitan yang dilalui lepas ni hehe