Friday, March 12, 2010

a real doctor.

Hari ni rasa sangat seronok dan macam ada bunga-bunga dalam jiwa. Betul, ni. :) Tiba-tiba dapat rasa sinar kedoktoran dalam diri, muahahha. Habis selama ni? Err, selama ni ada je sinar tu tapi dia sirna lahh. Memandai je aku bermain dengan sinar sinar nih, TIBATIBA TERINGAT DEWAN SINAR. -.-"

Hari yang sangat panjang, kalau kau tanya aku............... See, noktah pun tiba-tiba jadi panjang mengiringi kepanjangan hari yang aku lalui, whattheheeeels lah? Haha.

Lecture Immunology by Dr Ghada pukul 8.30pagi tadi sumpah aku tersengguk-sengguk walaupun sedaya upaya aku membangunkan diri sendiri (macam tengah buat bangunan plak en, ngeh ngeh), cubit tangan sendiri sampai merah merah, tahan mata dengan jari lepas tu menitiskan air mata supaya mata berair dan minum air Syifa' beberapa teguk lagi.

Malangnya kepala aku masihh macam roller coaster duk asyik tersengguk ke kanan dan kiri dengan hebatnya. Kesian aku kan? T___T Oh well, alah bisa tegal biasa. Kena biasakan diri pergi kuliah pagi-pagi dah tak nak lethargic dah, huh huh. Penuh determined aku menulis ni sampai menggigil-gigil dah tangan, HAHAHAAHA.

Lepas lecture ada PBL pulak dan dah dapat case baru pasal Thalassemia, teruja teruja! Objektif cuma ada 9 so aku kena ada effort lebih sikit untuk kumpulkan objektif daripada group lain yang berbelas-belas objektif diorang, huhu. Bukan apa pun, penting kot semua objektif kena dapat en. Macam tak fair pulak dah tiga minggu berturut-turut objektif group aku semuanya less than ten.

Tak best. :( Tak mencabar kot.
Haha, manusia memang like this. Tak pernah bersyukur. T___T
Aku tau lots of my colleagues would die to get into my PBL group sebab relax sangat.
Ada group tu minggu ni sampai 20 objektif dia apa kes? :O
Hmph.

Habis PBL ada lecture Histology pulak. Melihat cell-cell yang macam serupa je semua rupa dia membuatkan aku tak mengantuk. :p Betuuul, tak terpejam pun mata! Nasib baik la ngam-ngam satu jam lecture tu walaupun slide dia 57! :S Mimpi la kau kalau nak slide Histo sikit-sikit. Memang tak de lah en.

The top notch of today's activity adalah bila aku dan housemates (Syifa, Chitah & Husna) pergi ke markas DPMM untuk berlagak macam doktor untuk periksa pesakit yang tak sakit pun sebenarnya. :D Just check jenis darah, ukur BMI, tengok tekanan darah lepas tu kandungan gula dalam darah. Fun fun fun!

Seronok sangat tadi berlagak macam doktor yang pakar only (bakal pakar, insyaAllah, hee) check tekanan darah dan denyutan nadi pesakit sekaliannya. Memang bahagia dan berdebar la sebab susah kot nak dengar bunyi bila kita pam mercury tuu.

Lepas tu dengan kakak-kakak Al-Azhar Mansoura tu yang tanya macam-macam laksana kitorang ni doktor bertauliah padahal baru first year memang menterharukan sekali. :') Aku memang macam expert gila di kala tersebut siap menyibuk mengajar kakak senior pulak macam mana. HAHHAHA. *Apsal takabbur sangat ayat ni? Mintak sorry. T__T

Aku cakap pom pang pom pang pang pun tak guna en so aku tepekkan gambar-gambar kat sini, hehe.

Para doctors, eceh.
Merasa lah aku konon-konon kena On Call, ahhaha BERANGAN sebab sekejap je kot tunggu turn, heheh. :D
Sekitar markas. Doktor lebih banyak daripada pesakit ape cerita? HUAHUAHUA.
Syifa mendengar taklimat daripada Kak Halimah. :)
Syifa in action!
Bersama-sama mentengok mercury tu naaiiiik... turuunnn naiiiikk turuuunn, lepas tu rekod. Kau ingat mudah? Haha.
Mengira kadar denyutan nadi hoyehhoyeah. :D

Yang penting aku nak cakap kat sini aku tak puassss NAK LAGI NAK LAGI. Sumpah best check pesakit macam niii bila agaknya PCM nak buat lagi heh? Hihi. For sure aku akan join la en. :D Kerja amal nih sambil menimba pengalaman kira macam tengah buat clinical ah tadi HAHA BERANGAN.

Anyway. Paling best dapat jumpa dengan seniors yang mantap-mantap Tahun 4 Tahun 5 Perubatan semua cungkil ilmu diorang bagai. Hoho. Tabik gila la cara diorang communicate semua. *Aksi tabik hormat.

Berbaloi baloi I tell you. :) Walaupun penat lepas tu dugaan memang banyak kesian housemateku yang seorang ituuu, tapi Alhamdulillah, pengalaman ni definitely priceless!

Okay dah dah nak pergi belajar cuti tiga hari yay yaaay! :D Hehehe.

4 comments:

fawani said...

waa.best2!
haritu my frens da siap praktikal cara nak inject n amek darah. klau yg russia pkai silicone model.yg india siap pakai mayat betul.scary kot. tapi diorang ckp best! :D

twinkle twinkle said...

ahha comel la gbr tu :D

nhmnrh said...

fawani

TAU TK PE BESTTT :D

nhmnrh said...

twinkle twinkle

uiks, gmbar yg manakah??? ;)