Thursday, March 4, 2010

hidup seorang perantau.

*Mencakar blog sambil mendengar Hot fm di bumi Mesir. What a bliss, :)

Certain people doubt keputusan aku untuk belajar di Egypt ni dulu. Not that it matters anymore, but I wanted to convey my feelings into words sebab aku tahu aku kena simpan ni as one of my precious journey in life. :) & So that when I am in 'that' memory lane, I can proudly say; 'Oh, aku pernah rasa macam ni dulu. Sakit, perit. Tapi indah. Sweet pain'.

Sebab apa?
Sebab rasa doubt mereka lah aku jadi Nuha Muneerah hari ni. Rasa yang dulu nak buktikan aku boleh. Boleh untuk hidup jauh beribu batu daripada Malaysia, daripada keluarga, daripada zon keselesaaan aku. Mungkin tak ramai yang tau, 'ITU' yang kuatkan aku selama ni. Untuk buktikan yang aku boleh, dan mereka salah.

Semata-mata kerana itu. Heh.

But I think the thought has faded with time... Sebab aku rasa fasa 'proving' tu dah berlalu sejak aku dah pandai selesakan diri hidup di bumi orang. :) Dah pandai nak manage kan masa aku, dah pandai nak kata, 'Nuha, there's no turning back once you've entered medical school. Just go forward.' See? See? ;)

Emak dan ayahanda tau macam mana kerasnya hati anak gadis sulung mereka ni. Payah.

Duduk di negara orang ni banyak mengajar aku banyaaaak (now you know how much, ;p) benda. Macam kalau kat Malaysia dulu mesti liat nak bangun pagi teman emak pergi pasar setiap Ahad ke kan (unless kalau aku nak beli majalah ke kat pasar tu, makan Nasi Lemak ke, HAHA), kat sini pasar tu dah jadi tempat rutin aku pergi setiap dua minggu Jumaat. Dah lali.

Lepas tu kan, topik yang tak pernah-pernah terlintas dalam fikiran aku menjadi benda yang paling banyak aku dengar dalam dewan kuliah...

'Minggu ni ayam nak beli berapa kilo eh? Cukup tak kalau 2 kilo seminggu? Ke nak beli untuk 2 minggu terus? Bajet kita berapa?' dan 'Beras dah habis kat rumah. Lepas kuliah ni pergi Mahmud beli nak?' dan 'Barang dapur apa yang tak ada? Garam ada? Kentang? Bawang? Kunyit?' dan 'Minggu ni turn awak pergi pasar kan? Jangan lupa beli minyak masak tau.'
Sumpah like makcik-makcik only, aku cakap kau. Tak boleh blah, en? :D Beyt kitorang pun tergolong sekali lah, semestinya. Hidup perantau, habis kuliah pergi pasar beli ayam beli ikan... T_____T Hari cuti pun pergi beli barang dapur only.

Itu belum lagi kau dengar cerita yang ada sesetengah yang radikal tu, on the way balik kuliah, on the way balik tuisyen, otak dia bekerja keras fikir, malam ni nak masak apa, esok sarapan macam mana-- semata-mata untuk bagi housemate dia makan. :') Padahal boleh je goreng telur hari-hari, HAHHAHA.

Aku takkan merasa semua ni kalau aku ada di Malaysia sekarang. :) Dan untuk itu, aku bersyukur secara sangat. Air mata yang mengalir setiap malam seminggu sebelum aku berangkat ke Mesir ni dulu dah tertebus dah. Heeeeeee.

P/s: InsyaAllah, perjuangan aku akan berterusan.

3 comments:

Nurulhana2000 said...

I am really proud of you sayang. Bila balik cuti nanti Nuha kena buktikan kebenaran kata-kata ini ya..

Hidayah Baik said...

congrats nuha, u dah matured. boleh kahwein dah nii heheeeee

huns izzati said...

sepsep ! I LIKE THIS POST NUHA ! HEHE