Sunday, October 25, 2009

Tuhan, aku belum bersedia.

Entri ni aku ilhamkan atas apa yang terjadi pada rakan aku, Hani. And girl, this one is for you :') Since the situation she faced was a private matter untuk dicanang merata, I'll just somehow relate it with my own situation *Senyum.

Dulu, aku selalu ingat aku tak cukup kuat untuk pergi belajar medic di Mesir. Aku selalu fikir yang aku akan menangis satu tempayan satu hari (metaphore heh) kerna merindukan keluarga yang jauh di Malaysia sana. Magik. Tanpa sedar, aku dah ada di Mesir ni selama tiga minggu lebih. Dan aku berjaya menahan diri daripada merusuh (metaphore lagi) untuk pulang ke tanah air tercinta.

Tipulah, kalau aku kata aku tak ada homesick langsung. Oh. Mungkin bukan homesick kot tapi lebih kepada family-sick, HAHA. Tak tahu lah kenapa tapi hari malang untuk aku ber-homesick-an jatuh pada hari Jumaat. Setiap jumaat aku mesti terlebih hormon untuk beremosi seorang diri. Macam tak anggun sangat perangai ni T____T.

Remind me why I am here in Egypt again?
HARHARHAR. I was just joking -.-" No need to remind me, I warn you (ececeh).

Salah satu sebab yang kuat kenapa aku takut dan rasa berat untuk ada jauh daripada keluarga adalah kerna aku takut apa yang berlaku pada Hani, berlaku pada aku. Ya, ya, aku tahu. Ajal dan maut tu di tangan Allah tapi sebolehnya aku tak mahu apa-apa terjadi pada keluarga aku pada saat aku tak berada dekat dengan diorang. Serius cakap aku tak bersedia. Belum lagi.

Aku kagum sangat dengan Hani :') She was so tough and all. Kalau I ada kat tempat you, I wouldn't be here by now. At least I dah ada atas flight sehelai sepinggang balik Malaysia. Serius.

Dulu aku selalu bayangkan kalau aku pergi ke Mesir ni dan apa-apa berlaku pada keluarga aku... Apa akan terjadi pada aku? Rebah ke? Pengsan ke? Tak bernyawa ke? Lumpuh ke? Haih. Sampai sekarang aku tak dapat jawapannya sebab aku belum bersedia nak rasa kehilangan.

Contoh macam masa arwah atuk meninggal tahun lepas. Abang Naim tak ada kat Malaysia padahal dia lah cucu sulung arwah atuk, dia lah yang macam cucu paling rapat dengan arwah atuk. Tapi dia tak dapat nak ada dekat dengan arwah atuk masa arwah atuk meninggal. I always wonder apa agaknya perasaan abang Naim masa tu. Apa agaknya reaksi dia bila dia dapat tahu, arwah atuk dah tak ada. Ahhh, I just couldn't imagine.

Tiba-tiba teringat sebelum terbang ke Mesir hari tu, nenek cakap;

"Tahun depan.. entah sempat ke tak Nuha nak jumpa nenek lagi. Kalau ada umur, ada lah.."

T_________________T

Rasa nak pejam mata rapat-rapat dan bila bukak, emak, ayahanda dan semua keluarga ada depan mata :') Ergh. Nak menaip entri ni pun aku perlukan sekuat-kuat emosi. Air mata macam akan turun bila-bila masa. Jadi anak perantau ni buat aku makin emo T___T. Lagi-lagi bila layan lagu Bogoshipda ni. Ya Allah, hai.

8 comments:

hey huns; said...

awwwhhh nuha. :) tsk tsk i'm sooo touched ! seriously. Every single person that I told about said the same thing. Yang i tabah. To be honest I haven't cried at all eversince I arrived here.

The first friend I made turned to be one of the friends that matter most.

Thank You. :*

ღn0n0iღ said...

Nuha................ *tears*

Anonymous said...

nuha, u have to be firm..u have to hold on what you want doest matter what happen.you have to remember the purpose you are there right now at this point of time..there must be a reason for something to happen and i bet there's a reason why you are in Mesir now. you might couldnt find the answers to these questions now but you will one day somewhere in your future! cheer up!

krina

Nurulhana2000 said...

Ajal dan maut tu di tangan Allah sayang. Kalau duduk serumah pun tapi Allah takdirkan tak jumpa, tak jumpa juga...kena REDHA..kerana segala apa yg Allah turunkan pada kita ada hikmahnya..dan ada ganjaran bagi hambaNya yg sabar...

Take care ok..beri semangat pada diri sendiri dan kawan2 bila di perantauan.

nhmnrh said...

hani

alaaa. apa je pun yg i buat :) you sangat tabaaaah okay. serius. super duper tabah !

awww :') I yang terharu dgn ur words :)) thankyouuu.

xoxo

nhmnrh said...

kak noi

awww, don't cry, sis :))

nhmnrh said...

kak krina

thankyou saaaangat for the support and motivation, kak krina :))

nhmnrh said...

umi

heee. i know :)) cuma semalam ter-emo -.-"

thankyou miii <3 loveyou.