Wednesday, July 8, 2009

michael jackson -finally

Dari Seseorang Yang Tidak Fanatik Beliau. -nuha muneerah

Aku selalu terfikir dengan sedikit stress sejak beberapa hari ni, bila agaknya aku akan ber-idea nak membuat cerita tentang Michael Jackson si King of Pop tersebut. Oh. Rupanya hari ini. *senyum* Oyya, aku mengarang entri ni ketika aku sedang menonton ulangan Michael Jackson Memorial di 8tv.

Tadi petang.

Kerjaan menjadi supir berjalan seperti hari-hari biasa. Tak ada yang istimewa, aku tak da melakukan aktiviti drift apa semua (walaupun teringin Nauzubillah). Tapi aku semacam sudah muak memandang wajah traffic light yang banyak itu lah. Aku rasa nak lalu roundabout hari-hari lepas ni sampai aku bosan dan kembali ke pangkuan traffic light, AHAAHA.

Aku juga semacam dah suka mengambil afnan dari dalam kawasan sekolah lah tapi, miahaha. Lagi senang dan pantas. Walaupun aku terpaksa mengangkat tangan secara paksa rela (kerana aku segan) kepada mak cik guard sekolah. Yo, makcik!

Dan semasa aku dengan sabarnya menunggu adik lelaki yang seorang tu keluar dari bangunan sekolah, aku melayan selamba yaya radio Hot fm. Oh, pasal Michael Jackson lagi. Aku bermonolog luaran tanpa ada perasaan teruja.
Siapa lelaki ni? Michael Jackson. Oh. Aku kurang kenal sama dia. Serius. Aku tak hidup zaman Michael Jackson lah. Kot. Er. Ke ya? -______-" Tapi tak ada boleh salahkan aku seratus peratus atas ketidakkenalan aku dengan Raja Pop tersebut. Siapa suruh media tidak mendedahkan aku kepada beliau bukan? (cis, tiba-tiba menyalahkan orang lain).

Sebab tu masa beliau meninggal tu aku tak da berapa sawan histeria semua. Aku hanya berkata "Oh ya keee," kepada emak yang menyampaikan berita tersebut. Sikit aku tak ada ambil peduli. Sebab sebab sebab? Sebab aku tidak minat beliau lah.

Oyya, aku bukannya tak kenal Michael Jackson lah. Zaman kanak-kanak aku tak lah begitu lame-o. Of course lah aku kenal dia tapi tak da secara mendalam. Aku tiada menstalker beliau secara hebat. Membeli album dan bersiul irama serta rentak lagu-lagu beliau apatah lagi. Sebab aku tak diberi pendedahan, tau. Jadi jangan menyalahkan aku.

Perasaan aku terusik bila si Jawa Rangers tu putarkan ucapan anak perempuan Michael Jackson, Paris-Michael. Suara beliau lembut ja. Sumpah membuat hati aku tersentuh-sentuh. Macam nak menangis sama tapi aku tahan. Semacam tidak cun dan ayu menangis sambil menunggu adik di perkarangan sekolah bukan? T____T

"Ever since I was born, Daddy has been the best father you could ever imagine. And I just wanted to say I love him — so much." — Jackson's daughter, Paris-Michael, who broke down in tears.

OhMyGod kan?

Dan dari saat tu (petang tadi maksud dia), aku macam boleh memasukkan lagu-lagu Michael Jackson ke dalam kepala. Melayan secara serius. Maksud aku, aku mungkin akan meminati beliau secara fanatik selepas ini. Hanya kerana ucapan Paris tersebut. Magikal.

Kemudian aku mendengar ucapan childhood friend Michael Jackson, Brooke Shields. She said that Michael's all-time-favourite song was 'Smile' by Charlie Chaplin.

Smile
tho'
your heart is aching,
Smile
Even though it's breaking,
When there are clouds in the sky- You'll get by,
If you
Smile through your fear and sorrow,
Smile and maybe tomorrow
You'll see the sun come shining through- For you.
Light up your face with gladness,
Hide ev'ry trace of sadness,
Altho' a tear may be ever so near,
That's the time you must keep on trying,
Smile- What's the use of crying,
You'll find that life is still worthwhile,
If you just smile
.

Senyumlah. Senyum walaupun hati kita sedang sakit. See. Si pelakon bisu ini pun pandai dan reti menyuruh orang senyum di dalam lagunya. Yang engkau nak bermasam muka tu kenapa? Buang tebiat? Er. Aku bukan nak bercakap tentang Michael Jackson kah tadi? Apasal meng-attack orang pulak? -________-"

Dan sekarang, saat aku sedang mentengok ulangan Michael Jackson Memorial ni, aku semakin terdedah kepada beliau secara lintas langsung. Oh. Aku sangat admire lah cara beliau menari. Lagi-lagi the Iconic Moonwalk. Power. Er. Kesian aku kan? Semacam baru terhegeh-hegeh hendak mengenali *positive side beliau T___T Terasa diri sedikit loser. Sikit ja, tak banyak. AHAHAH. Tak nak kalah tu :P

Perasan tak aku telah menggaris 'positive side' di atas? Secara molek aku nak beritahu yang selama ni aku kenal beliau dengan rekod sebagai Ehem. Rapist perhaps? Er. Terasa kekok di situ. Dan bermacam lagi kontroversi beliau, of course.

"Michael, when you left us, a part of me went with you. ... I will treasure the good times, singing, dancing, laughing. ... We will never understand what he endured ... being judged, ridiculed. How much pain can one take? Maybe, now, Michael, they will leave you alone." — Marlon Jackson.

Memorial beliau ni membagi peluang kepada aku untuk kenal siapa sebenarnya Michael Jackson dari perspektif orang yang dekat dengannya. I can't believe I'm the one who wrote this; but I kinda love him now in some way. Kinda. Okay, aku mahu pergi melayan lagu-lagu beliau sekarang.

Michael, may you rest in peace and definitely, you are not alone :') click untuk play.









Another day has gone
I'm still all alone
How could this be
You're not here with me
You never said goodbye
Someone tell me why
Did you have to go
And leave my world so cold

Everyday I sit and ask myself
How did love slip away
Something whispers in my ear and says
That you are not alone
For I am here with you
Though you're far away
I am here to stay

But you are not alone
For I am here with you
Though we're far apart
You're always in my heart
But you are not alone

p.s; ignore 'Baca Entri Sepenuhnya' tersebut.

Edit.
12.41 am

Kalau tadi aku cuma dengar ucapan Paris-Michael dalam radio, bila aku dah tengok secara live keadaan Paris sekarang ni, aku menangis :'( Seriously. Finally.

whatsoever: Pergh, I emo seh. Mahaaha.

2 comments:

Nurul Lestrange said...

Honesly, i don't really like mj. not that i hate or him or anything, it's just i;m not his fan. shocked jugak mase he passed away, tapi no tears.

mnase tgk video anak die bagi speech tu baru terase sedih. tu pun sebab kesian la anak die dah takde daddy. hm.

btw, mj dah buried ke belum?

nhmnrh said...

haha, sama lah :)
neither his die hard fan nor just a fan, hee.

rasanya belum lg kot, hoho.